Igiena Somnului

o-noapte-albastra

Somnul este un element indisolubil legat de viata de zi cu zi intrucat o noapte pierduta se traduce intr-o zi in care vom fi departe de productivi in orice activitate pe care o vom intreprinde. Regula celor 8 ore de somn nu trebuie interpretata insa in mod strict, deoarece dupa un somn de 12 ore putem fi la fel de lipsiti de vitalitate ca si dupa unul de 4 ore, intrucat pentru a ne reface dupa o zi grea este necesar sa luam cateva masuri minime pentru a ne asigura un somn linistit si revigorant.

In concret, prin igiena somnului trebuie sa intelegem niste schimbari minime facute in rutina noastra si in mediul in care dormim. Bazele acestei orientari au fost puse in anii ’70 in efortul de a imbunatati conditia celor care sufera de insomnii. In mare masura fara succes in domeniul de actiune pentru care au fost propus, ideile care stau la baza igienei somnul pot fi luate ca si recomandari cu caracter de generalitate ce pot fi aplicat pentru a asigura un somn cat mai odhinitor.

In primul rand, mediul in care dormim este foarte important. Astfel, pe cat posibil trebuie sa ne asiguram ca atmosfera este relaxanta, sa fim feriti de surse de lumina si zgomot puternice. Temperatura camerei este foarte importanta, deoarece in timpul in care dormim corpul nostru isi va regla astfel temperatura incat sa scada cu pana la 0,5 grade Celsius. Din aceasta cauza se apreciaza ca in camera respectiva nu ar trebui sa fie mai mult de 18-20 grade Celsius si sa fie bine aerisita inainte de a ne pune sa dormim. De asemenea, in limita posibilitatilor, patul trebuie sa fie comfortabil si ar trebui sa evitam prezenta televizorului in camera, pentru a avea cat mai putine “tentatii” atunci cand ne punem la somn.

In al doilea rand, in ceea ce priveste alimentatia, trebuie sa avem grija sa evitam mesele grele inainte de somn. Acest lucru deoarece, desi corpul intra intr-o stare de repaus, metabolismul in sine este in proportie de pana la 90% activ, in comparatie cu nivelul din timpul zilei. Digerarea unei asemenea mese s-ar putea sa ne creeze discomfort. Un alt aspect de care ar trebui sa tinem cont este sa evitam alimentele si bauturile care contine cafeina, precum ciocolata, cafeaua, bauturile energizante; este de evitat si nicotina, deoarece si aceasta are rolul de a fi stimulent pentru activitatea neurologica.

In al treilea rand, cu privire la rutina noastra, sunt cateva elemente de urmarit. Spre exemplu un lucru folositor ar fi sa urmarim orele intre care dormim de obicei pentru a ne face un soi de program al somnului. Limita de 8 ore de somn este doar orientativa, numarul de ore necesare de odhina variind de la o persoana la alta. Nu trebuie sa mergem nici in cealalta extrema in care sa exageram in sensul pozitiv cu orele de somn, deoarece chiar daca dormim, continuam sa ardem calorii. Acest lucru explica senzatia de oboseala pe care o simtit de multe ori atunci cand ne trezim dupa 10, 12 ore de somn. Cu toate acestea, desi in general este de evitat sa dormim in timpul zilei, pentru a nu ne “fura” somnul de noapte, descoperiri recente arata faptul de reprize de somn de maxim o ora in timpul zilei sunt extrem de benefice pentru organism, pentru ca ne vor incarca bateriile. Un alt factor este includerea activitatilor fizice in rutina. Sportul are extrem de multe beneficii, incluzandu-se in lista si reglarea metabolismului, astfel incat o plimbare inainte de a ne pune la somn va asigura o digestie mai usoara si ne va destinde suficient incat sa avem o noapte linistita. Cu toate acestea, miscarea va trebui sa ramana in limite moderate, intrucat in cazul unor activitati mai solicitante, precum mersul la sala, corpul va elibera cantitati mari de endorfine, proteine care vor juca rolul de stimulent pentru creier.

Recomandarile ce alcatuiesc igiena somnului nu trebuie interpretate exigent si nici restrictiv, igiena somnului tinand de obisnuinta fiecaruia. Pe langa aceste masuri putem adauga de exemplu niste exercitii de inviorare dimineata pentru a porni ziua cu dreptul. Ce este insa foarte important de retinut este faptul ca din toate acestea nu trebuie sa deprindem un „ritual” al somnului pe care sa il respectam in fiecare noapte si care sa devina in cele din urma o noua sursa de stres. Somnul trebuie sa se identifice in cele din urma cu relaxarea si nu cu o serie de reguli autoimpuse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *